Jag tänker att ateljén ska vara en del av den övriga verksamheten på förskolan. Det som avdelningarna fokuserar på, ska lyftas fram och arbetas vidare på i ateljén. Det kan förstås också vara tvärtom, att atelieristan föreslår ett projekt eller en uppgift för barnen. Eller lyfter fram något som barnen speciellt intresserat sig för, och sen hakar man på det på avdelningarna. Det kanske bara blir en grupp barn som blir engagerade, men det kan också smitta av sig på fler eller alla barn. Så att alla blir del av projektet. Antingen det initierats från ateljén eller från övrig personal eller från barnen.
Som atelierista bör man på något vis vara delaktig i de reflektioner och det planeringsarbete som avdelningarna bedriver. Om man servar alla avdelningar, måste man lösa det, så att man även tar del av allas planering. Man får inte hänga som en lös tråd och fladdra för sig själv. Utan en del av den röda tråd, som finns på förskolan, bör man vara. Och finns det olika röda trådar på förskolan, får man haka på dem. Eller om avdelningarna hakar på den tråd som atelieristan tar upp. För barnen ska tråden vara hel. För atelieristan kan det bli många trådar att nysta i. Så tänker jag..
Atelieristan måste planera sin verksamhet i överensstämmelse med avdelningarna. Men det måste också vara motsatt - att avdelningarna ska involvera atelieristan i sina tankar. Och att de ska ta del av varandras reflektioner kring barnen och kring projekten. Och reflektioner kring varandras verksamheter och aktiviteter och barnens lärande. Dokumentationen är a och o här.
Det är en komplex och säkert svår roll att vara atelierista för många avdelningar.
Att arbeta på en avdelning och som atelierista ansvara för (mini-)ateljén där, blir en annan grej. Både lättare och svårare. Då är man delaktig och ansvarig för avdelningen, verksamheten, barnen, föräldrakontakten, ja, allt... Plus att man har ett säskilt ansvar för ateljén. Det är kanske lättare att planera in ateljén i verksamheten och i projekten/aktiviteterna, när man känner alla barnen väl och är en i arbetslaget.
Samtidigt ger det mindre/väldigt lite tid att fokusera på ateljén, därför att du har ansvar för så mycket annat också. När och hur hinner du då planera för och ställa i ordning en inspirerande och utmanande miljö i ateljén? Och hur mycket kan du arbeta med barnen i ateljén under de förhållanden?
Privat bild |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar