lördag 11 februari 2012

Kreativ miljö.

Vi har haft föreläsning av Mia och vi har varit i Gerrebacka på förskolan Nova.
"Vad upplever barnen? Vad upplever pedagogerna? ..rum där barnen får mötas i gemensam nyfikenhet." Det var några meningar från Mia, som följde med mig på studiebesöket. Svar på dessa frågor fick jag främst i de dokumentationer som satt på väggarna i alla rum. Stora, tydliga och snygga dokumentationer. Där barnens tankar och funderingar och utforskande blir tydliga. Där finns enkel förklarande text till det som pågår på bilderna. och där finns i särskilda textrutor hänvisningar till läroplan och till teorier. Jag fick intryck av en varm och öppen atmosfär med nyfikna barn och pedagoger. Det var tydligt att barns skapande är en viktig del av verksamheten. Det fanns små miniateljéer på alla avdelningar. Naturmaterial och spillmaterial används mycket.
På en avdelning arbetar man med tema "Drakar, finns de?" och i en hörna finns en "utställning" med det barnen skapat kring det temat.





Spåren av barnens verksamhet såg jag alltså främst i dokumentationerna, men både här och där fanns det skapelser framme i miniateljéerna.
Jag tänker mycket på hur olika miljöer kan kan utformas. Vi har varit runt på flera förskolor under utbildningens gång. Estetiskt tilltalande. Eller praktiskt inredda "arbetslokaler". Det finns många sätt att göra. Det viktigaste är att barn och pedagoger kan mötas i ett kreativt och lustfyllt forskande och att många tankar får plats och kan mötas. Glada, nyfikna, aktiva barn och aktivt lyssnande, glada nyfikna pedagoger.  Det är de nödvändiga ingredienserna för en kreativ miljö.
Bilderna tog jag på studiebesöket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar