måndag 9 april 2012

Skapa

Efter en lång bilfärd anlände vi till Mias förskola i Trollhättan. Och här väntade kvällens uppgift. Vi fick välja var sin konstbild och skapa en figur av hönsnät utifrån den bilden. Det var vackra bilder, färgglada. Jag valde en med många ansikten i profil. Jag tycker om bilder med profiler. Min tanke var att skapa just en tydlig profil i hönsnät. Men det var svårt. För svårt. Jag formade en avlång skapelse, avsmalnade både uppe och nere. En gubbe. En stålman, kanske. Fast bara huvudet, förstås.  Jag valde att färgsätta den med crepepapper, som jag "vävde"runt, runt. Färgerna valde jag efter färgerna på bilden. Jag vävde in grönt garn längst ned. Mun av röd fjäder. På det sättet fick jag med lite av det som inspirerat mig, nämligen de starka färgerna.
När min gubbe legat hemma ett par dagar, fick han en sträng av aluminiumfolie och näsa av metallen från en champagnekork. Sen blev det ögon av aluminiumformerna från värmeljus.
Han är inte så vacker, precis, nätansiktet. Men det var roligt att jobba i det materialet. Inte lätt. Det var kul att blanda olika material, metall av olika sort, garn, papper. Både hårda och mjuka material.  Och det var givande att försöka göra något utifrån en konstbild.

1 kommentar:

  1. Härligt att du jobbade vidare med den några dagar senare och beskriver han som "min gubbe".
    Kram

    SvaraRadera