lördag 28 april 2012

Samtidskonst?

Vi tittade på konstbilder tillsammans i basgruppen. Dvs vi tittade på foton från en utställning i New York. En utställning med levande material. Bl.a. stod 2 nakna människor på var sin sida i en dörröppning, så att man måste passera mellan dem för att gå in och ut ur rummet.
 Vad ska man säga om det? Är det konst? En installation!  Vad är konst? Ligger det i betraktarens öga att avgöra om det är konst eller inte? Eller är det upphovsmannen/-kvinnan som avgör vad som är konst?

Vi pratar om samtidskonst. Är det ett enhetligt begrepp? Jag tänker att det skapas konst och konstverk av alla de sorter, idag precis som igår. Konst som olika personer har olika tankar och åsikter om. Det jag tycker om, tycker en annan är totalt ointressant. Verk, som någon annan menar är stor konst, kan för mig te sig fullständigt likgiltigt. Det kan röra sig om klassisk konst eller samtidskonst. Vem/vad bestämmer vad som är konst?

Vi kan använda konstbilder i arbetet med barnen. Vilka bilder ska jag då välja?  Valet är mitt, vårt, pedagogernas! Då lär det bli bilder som jag/vi tycker om, eller som vi tycker kan vara aktuella, eller hur? Då kommer åter, som gubben i lådan, frågan om makt upp.Vem har makten att bestämma vilka bilder barnen får tillgång till?

1 kommentar:

  1. Sant. Det är verkligen en balansgång, maktspelet. Vi har ju ett uppdrag och ansvar samtidigt som vi vill låta barnen upptäcka själva. Det är en av de största utmaningarna i vårt arbete.

    SvaraRadera